сучасна...
    традиційна...
      інноваційна...
Переяслав-Хмельницька
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІст. №5

офіційний шкільний сайт
Адреса: 08403, Київська обл.,
м.Переяслав-Хмельницький,
вул. Космонавтів 22
Телефон:
7-21-49 (Секретар)
E-mail:
zooch5@ukr.net
Попередній
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testsimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testsimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
  • testimage
    testimage
    testimage
    testimage
Наступний
Меню сайта
 
Про школу
 
Дозвілля
 
Корисні посилання




Ми знаходимось тут
 

Правила гри в шахи

Гра у шахи ведеться двома гравцями за дошкою, що має 64 клітини чорного та білого кольору, фігурами білого та чорного кольорів. Шахова дошка зазвичай називається шахівниця. Шахівниця розміщується таким чином, що її перша горизонталь знаходиться біля гравця, що грає білими. Кожен з гравців має 16 шахових фігур: вісім пішаків, дві тури, два коня, два слона, ферзь та король. Гравці роблять ходи по черзі, один за одним. Під час кожного ходу гравець може перемістити лише одну фігуру. Виключенням є рокіровка — спільний хід турою та королем. Гру розпочинає той з гравців, що грає фігурами білого кольору. При переміщенні своєї фігури на клітину зайняту фігурою суперника, фігура суперника знімається з дошки. Такий хід називають взяття.

Правила пересування фігур

• Пішак - пересувається лише вперед по вертикалі. Перший хід пішак — білий з другої, а чорний з сьомої горизонталі — може зробити одразу на дві клітини, перестрибнувши через третю або шосту горизонталь. З усіх інших горизонталей пішак може пересуватися лише на одну клітину вперед. Крім цього пішак може взяти будь-яку фігуру супротивника, що знаходиться попереду нього на відстані однієї клітини по діагоналі. Якщо білий пішак досягнув восьмої горизонталі, або чорний — першої то він може перетворитися на будь-яку фігуру окрім короля того ж кольору що й пішак.

• Тура — пересувається на будь-яку кількість клітин по вертикалі, або горизонталі

• Кінь — єдина фігура у грі, яка може перестрибувати через інші фігури — свої та суперника. Хід конем схожий на літеру "Г". Кінь пересувається на одну клітину по вертикалі та дві по горизонталі, або навпаки — на дві по вертикалі, та одну по горизонталі у будь-якому напрямку.

• Слон — пересувається на будь-яку кількість клітин по діагоналі.

• Король — пересувається на одну клітину по вертикалі, горизонталі або діагоналі.

• Ферзь — пересувається на будь-яку кількість клітин по вертикалі, горизонталі або діагоналі.

Додаткові правила та виключення при виконанні ходів

• Не дозволяється робити хід, після якого король гравця, що ходив, опиняється під атакою фігур суперника.

• Не можна робити хід на клітину, що зайнята власною фігурою.

• Фігури не можуть перестрибувати через власні фігури та фігури суперника(єдине виключення — кінь).

• Спеціальний хід рокірування виконується королем та турою. Цей хід можливий за виконання двох умов: король та тура до цього жодного разу не ходили, король та тура після виконання рокірування не повинні знаходитися під атакою фігур суперника. Рокірування виконується наступним чином: король пересувається по горизонталі на дві клітини. Тура після цього встановлюється на клітину через яку перестрибнув король під час пересування.

• Взяття на проході — правило згідно якого якщо пішак робить хід на дві клітини та при цьому перестрибує через клітину, яку атакує пішак супротивника, він може бути вбитий пішаком супротивника. При цьому пішак супротивника пересувається на клітину, через яку перестрибнув пішак.

Деякі шахові терміни

• Шах - становище під час якого король того гравця, чия черга робити хід знаходиться під атакою фігур суперника.

• Мат - шах, від якого не має захисту. Гравець, який поставив мат королю суперника виграє партію.

• Пат - становище, коли жодна з фігур того гравця, чия черга робити хід не може зробити хід дозволений правилами. Після встановлення на шахівниці пату партія оголошується нічиєю.

Партія оголошується виграною одним із суперників якщо:

• Оголошено мат королю суперника.

• Суперник визнав себе переможеним.

• Технічна перемога (суперник не з’явився на гру на домовлений час; суперник розпочав гру, але відмовився грати; суперник грубо порушив правила гри)

Партія оголошується нічиєю якщо:

• На шахівниці виникло патове становище.

• За взаємною згодою гравців.

• При наявності «вічного шаху».

• На дошці залишилися лише королі і, можливо, у одного або обох гравців є одна легка фігура (слон або кінь).

• Має місце трикратне повторення позиції.

Правило «доторкнувся — ходи»

• Гравець, що при своєму ходу доторкнувся до своєї фігури повинен нею на цьому ході ходити, а до чужої – взяти.

• Якщо це неможливо, дотик не має ніяких наслідків.

• Якщо торкнувся підряд кількох фігур, то попередні правила виконуються до першої з них.

• Якщо гравець хоче поправити фігуру на дошці, він має попередньо сказати «поправляю» і лише після цього поправити її. У такому випадку доторк не має ніяких наслідків.

• Рокірування слід починати з короля. Якщо при рокіруванні гравець спершу торкнувся до тури, то має ходити нею, а право рокірування втрачається.

Форма входу
Логін:
Пароль:
 
Карта сайта
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Годинник
 >
Педагогічна преса

ЗОШ І-ІІІ ст. №5 м.Переяслава-Хмельницького - Україна © 2017



Украинский портАл каталог сайтів Общественные науки в каталоге сайтов